1. Categorie: Ruimte
2. Categorie: Kleur
3. Categorie: Vorm
4. Categorie: Textuur (structuur)
5. Categorie: Compositie
Beeld uit de klassieke periode (2D):
In dit beeld valt de compositie heel erg op. Dichtbij zie je gedetailleerd een boer, paard en wagen enz. In de verte zie je de stad Groningen. Om de stad zie je een stadsmuur en in het midden van de stad een kerktoren. Dit is kenmerkend voor de klassieke periode. De Kleur draagt ook bij aan de inhoud van dit beeld. Er zijn niet veel kleuren gebruikt. Stel je eens voor dat dit beeld zou bestaan uit allemaal felle kleuren, dat zou een heel ander beeld weergeven.
Beeld uit de moderne periode: (3D)
In dit beeld zien we de stoel van Gerrit Rietveld. De stoel is gemaakt rond 1918-1923. Gerrit Rietveld was lid van de kunstgroep: De Stijl.
In dit beeld in kleur het belangrijkste beeldaspect. De kunstenaar heeft alleen de primaire kleuren gebruikt. (rood, blauw en geel) Ook zijn de vormen in dit beeld heel herkenbaar. De ontwerper heeft alleen rechte, strakke vormen gebruikt.
1.Welke kleuren zijn er in dit beeld gebruikt?
2.Wat zijn de verschillen in kleuren als je dit beeld vergelijkt met het beeld uit de klassieke periode?
3.Denk je dat deze stoel comfortabel is? Waarom denk je dat? (Deze stoel zal niet comfortabel zitten. Gerrit Rietveld wilde in zijn meubels en ontwerpen van huizen juist de functionaliteit benadrukken)
4.Waar is deze stoel van gemaakt denk je?
5.Denk je dat alle mensen zo'n stoel in hun huis hadden of was het alleen voor een bepaalde bevolkingsgroep? Zoja, welke? (Je zou het niet zeggen maar deze stoel is heel goedkoop te maken en was bedoeld voor het gewone volk.)
6. Om even terug te komen op de kleuren. Welk gevoel krijg je als je naar het schilderij uit de klassieke periode kijkt? En welk gevoel krijg je als je naar deze stoel kijkt? (Kleuren hebben dus grote invloed op je emoties.)
Beeld uit de Post moderne periode:
Kleuren
In dit filmpje is er tijdens het afspelen duidelijk gebruik
gemaakt van contrasten, donker en licht, contrast, geven duidelijk de nacht en
dag verschillen aan. Ook wordt er geaccentueerd op de blauwe hemel die de dag
moet voorstellen en een duidelijke nacht die wordt voorgesteld door een donkere
hemel.
Dynamiek
Door de timelapse die is toegepast in dit filmpje wordt de
dynamiek van de stad duidelijk benadrukt ‘alles gaat snel’ niks of niemand
staat stil de lucht, de mensen en ook onder andere de voertuigen en het ‘aan en
uit gaan’ van de verlichting benadrukt dat een stad nooit stil staat.
Vorm
Om de vorm te benadrukken, is er in dit filmpje duidelijk
gebruik gemaakt van verschillende camera posities. De camera positie, die in de
ruimte kan fungeren als benadrukking van de dynamiek van een ‘stad’ wordt
duidelijk gebruikt als beeldaspect. Om te benadrukken dat een stad nooit stil
staat. Verschillende posities van de camera laten zien dat een stad nooit stil
staat, niet vanaf bovenaf noch vanaf onderaf, alles beweegt, er is geen plek in
de stad die rust heeft.
Beeldend opdracht
Een graffiti tekening maken van je naam met verf op een houtenplank. En in die tekening moeten we of de drukte van het verkeer in de stad terug zien of de skyline van een stad.
Kijk goed
naar de mindmap voor inspiratie of naar de foto’s hieronder en hierboven.
Voordat je begint met verven, maak je eerst een schets van je ontwerp. Die laat je zien aan je juf of meester en als je zijn of haar goedkeuring hebt mag je hem gaan verven!!
Voordat je begint met verven, maak je eerst een schets van je ontwerp. Die laat je zien aan je juf of meester en als je zijn of haar goedkeuring hebt mag je hem gaan verven!!
Skyline van een stad
Drukte in stad van het verkeer
Vorm:
graffiti letters (die van te voren zijn uitgelegd in de les) Bij de skyline, kijk goed naar huizen. Die hebben veel hoekige vormen.
Kleuren die
je mag gebruiken: rood, blauw,geel , zwart en wit (mengen kan)
Waar moet je
opletten (technische problemen): Eventuele druipers en dunne lijnen schilderen is lastig. Je gaat snel buiten de lijnen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten